Alles draait om ‘content’ (2013)

We zijn steeds minder bereid om geld te betalen voor informatie. Uitgevers hebben het lastig, tijdschriften vallen om, redacties moeten inkrimpen. Ook IT-bladen hebben het moeilijk. Adverteerders haken massaal af met als gevolg dat bladen maken onrendabel wordt. Een magazine maken dat alleen gesponsord wordt door adverteerders is volledig uit de tijd. Adverteerders gaat het maar om twee dingen: media-aandacht en leads. Media-aandacht is vooral voor nieuwe of onbekendere bedrijven of voor bedrijven die een nieuw product in de markt willen zetten zinvol.

Maar of een gedrukte advertentie nu de media-aandacht geeft die je zoekt? Want hoe meet je het resultaat van die 2.000 euro tellende advertentie? En heeft een blad met 15.000 abonnees ook 15.000 geïnteresseerde abonnees? Hoeveel ervan zijn betalende abonnees - waarvan je mag uitgaan dat ze het blad daadwerkelijk lezen? Concrete leads genereren aan de hand van een papieren advertentie is bijna onmogelijk.

Nee, we zijn het er allemaal wel over eens dat papier als massamedium in zijn eindfase zit. Lezers verwachten online en gratis ‘content‘, want waarom zou je een dure papieren krant nemen als al het nieuws op nu.nl staat? We lezen ook veel vluchtiger en luchtiger. We moeten over naar digitaal, want dan kun je gerichte advertenties plaatsen, klikken bijhouden en allerlei gegevens over de lezer verzamelen, al dan niet gevraagd. Een goed verdienmodel is er nog niet en elke uitgever is zoekende naar een toekomst.

Maar content is altijd nodig. Schrijvers, fotografen, filmers, tekenaars, muzikanten, vormgevers en iedereen die met creatief is en zich met content bezig houdt, krijgt een veel belangrijkere rol. Materiaal herkauwen, herplaatsen, incorporeren, doorsturen en integreren is niet wat de lezer wil. Unieke content is wat straks het nieuwe geld wordt.