Gartner en Co (medio 2006)

Wat is de relevantie of het nut van onderzoeksbureaus als Gartner, Meta Group, Frost & Sullivan, IDC en dergelijke? Af en toe lijkt het wel alsof ze te goed betaald worden om onderzoeken te doen met een voorspelbare uitslag. Gartner en anderen in opdracht marktonderzoeken uitvoeren en resultaten publiceren. Komt men er als fabrikant met een product goed uit, dan wordt een dergelijk onderzoek gebruikt voor marketingdoeleinden. En komt men er een keer minder positief uit tevoorschijn dan is rapport simpelweg te negeren. Toch zijn al deze onderzoeksrapporten voor beheerders, IT-managers en ICT-projectleiders handig om u een idee te vormen van de algehele markt. Zo geeft bijvoorbeeld het Magic Quadrant van Gartner vooral een shortlist van fabrikanten die werkzaam zijn op het betreffende vakgebied. Aardig is dat het periodieke Magic Quadrant over Application Delivery Products door zowel F5 als door Citrix gebruikt is als persbericht. Dat is niet toevallig, want beide fabrikanten zijn aangewezen als 'leider' in dit segment. Een citaat uit het F5 persbericht: "Leiders zijn volgens Gartner leveranciers die momenteel goed presteren, een heldere visie op marktontwikkelingen hebben en actief werken aan hun competenties om hun leiderspositie te behouden. Leveranciers in het Magic Quadrant laten zien dat ze belangrijke uitdagingen op applicatiegebied kunnen oplossen met producten die de levering van applicatiesoftware op netwerken optimaliseren. Volgens het recentste Gartner-rapport zijn leveranciers in dit kwadrant in staat met hun producten de markt te vormen en het belang van de productfunctionaliteit te benadrukken." Vraagt u zich af hoe het kan dat Citrix plotseling een leider is, op een goede tweede plaats net onder F5? Dat komt door de overname van Netscaler, die al een redelijk goede marktpositie had, die echter door het opgaan in Citrix sterk vergroot is omdat Citrix veel meer marktbekendheid heeft en een wereldwijd partnernetwerk bezit. Voor informatie kunt u het onderzoeksrapport lezen op mediaproducts.gartner.com/reprints/citrix/vol2/article1/article1.html


Toch is het oppassen geblazen, want fabrikanten kunnen hun eigen marktgebied definiƫren. Door een unieke term te bedenken voor de producten van een bedrijf, maakt dat bedrijf logischerwijze als vanzelf 'marktleider'. De concurrentie is dan automatisch van de tafel geveegd. Zo is Citrix 'Global Leader in access infrastructure'. F5 noemt zich 'Global Leader in Application Delivery Networking'. Cisco voelt zich 'Worldwide leader in networking for the Internet' en zo kunnen we nog wel even doorgaan.