Meedoen met de massa (2013)

Vastelaovundj, zo noemen wij carnaval in Weert (Limburg). En met carnaval ga je verkleed. Dit jaar viel me voor het eerst iets op: gaming wordt onderdeel van carnaval. Waar slaat dat nou op, zult u zich afvragen? Nou, in de vele reclameblaadjes die we hier in de brievenbus ontvingen, kon je kiezen uit een heel scala aan carnavalskleding waarmee u zichzelf en uw kinderen kon omtoveren tot game-personages! In 2013 raakte vastelaovundj in de ban van computergames. Er waren pakjes te koop die u omtoverden tot Mario, Luigi, Pikachu, Sonic, Yoshi en zelfs tot Angry Bird. Het is te gek voor woorden, maar cowboy, indiaan, ridder, musketeer en prinses waren helemaal 2012.

Het blijft vreemd om te zien hoe kinderen zich laten beïnvloeden door games en hoe belangrijk het is geworden in het dagelijks leven, niet alleen gedurende de drie dolle dagen. In de auto wordt er niet gepraat over school en de juf of meester, maar over het level wat gehaald is met Lego Star Wars op de Wii. Sommige kinderen sparen alle merchandising van Angry Birds. Veel ouders kopen min of meer verplicht tientallen Skylander-poppetjes van 7 tot wel 14 euro per stuk. Er zijn vriendjes die liever niet afspreken als er geen game console in het gezin van het vriendje is.

Nog erger, er zijn scholen waar kinderen gepest worden die thuis geen game console hebben. Games doet bij lagere school kinderen wat Facebook bij een miljard volwassenen doet. U praat erover op feestjes en maakt het onderdeel van uw leven. U maakt er vrienden mee maar kunt ze ook weer ontvrienden als dat nodig is. U wordt erop aangekeken als u niet mee doet en u wordt er op aangekeken als u rare uitlatingen doet. U speelt spellen op Facebook en geeft er Likes voor, die anderen zien, ook weer Liken of waar ze zich stiekem aan ergeren. Facebook is net als gaming voor kinderen: het gaat blijkbaar om meedoen met de massa en erbij te horen.