Ontvrienden (2013)

Hoeveel vrienden kun je hebben. Tien? Honderd? Vijfhonderd? Want je krijgt steeds meer social friends en veel ervan zijn of blijken helemaal geen vrienden. En die zogenaamde vrienden kom je vaker tegen: op Facebook, Google+, LinkedIn, Twitter of Instagram.

Sommige van die vrienden gebruiken het social medium om te laten zien hoe ze in geld baden. Elke trip, elk etentje, elke keer shoppen en elke aankoop wordt in de breedte gedeeld. Zelfs als je niet jaloers bent aangelegd, wil je dit misschien helemaal niet weten. Sommige vrienden hebben plotseling een heel ander imago dan in werkelijkheid en beginnen op personages in televisieseries te lijken (ik ben een All Bundy en al enkele Desperate Housewives tegengekomen tussen mijn ‘vrienden’). Andere vrienden maken te pas en onpas gebruik van het medium om reclame te maken voor hun producten of bedrijf. Ook dit werkt flinke irritatie op, want na drie keer weet je het wel en is het verre van interessant.

En dan heb je er ook nog die elke app toestemming hebben gegeven – zonder het te weten – om statusberichten te plaatsen. Nee hè, alweer een Candy Crush Level, alweer een TripAdvisor bericht… En misschien herken je ook wel van die vrienden die geen enkele hoax herkennen en alles maar liken en doorplaatsen. En zo wordt je de hele dag overstelpt met feitelijk oninteressant nieuws. Misschien wordt het tijd voor social media privé en zakelijk te scheiden in plaats van te laten samengaan. Verlaat overbodige social media en kies je vrienden wat strikter. Tijd om te stoppen met “oversharen”, maak op Facebook van goede vrienden maar gewone vrienden en misschien kun je er zelfs flink wat totaal ontvrienden.