Saai ICT onderwijs (2013)

Is het ICT-onderwijs ten dode opgeschreven? In het basisonderwijs wordt er geen aandacht aan geschonken – of je moet het bedienen van een smartboard als ICT beschouwen - en in het voortgezet onderwijs lijkt ICT beperkt te zijn tot een beetje met Excel en Word stoeien en wat HTML-pagina’s maken.

Het MBO-onderwijs loopt drastisch achter, de docenten kunnen de nieuwe ICT-technologie die organisaties gebruiken qua kennis niet bijhouden. Leerlingen behoren hier tot de wizard-generatie. Daarmee bedoel ik niet dat ze wizards zijn in het vak, maar dat ze alle handelingen doen met de Windows wizards die de vrienden van Microsoft meeleveren. Het ICT-onderwijs levert een klikerdeklik-generatie van ICT’ers op en veel studiemateriaal levert ook precies dit.

Vroeger was ICT leuk. Je knutselde met Commodore 64’s, Amiga’s, Acorns, MSX-computers, TRS80’s en noem alle – nu retro – apparaatjes maar op. Je ontwikkelde uitbreidingen, programmeerde in allerlei talen en tikte hexadecimale code over (de weergave van machinetaal) om supersnelle en zeer compacte apps te krijgen. Velen spaarden zelfs applicaties en games en er was een brede community voor uitwisseling van al deze zelfgemaakte applicaties en hardware-uitbreidingen. Tientallen magazines (voor elk merk en elke computer) floreerden en er waren zelfs computerclubs op de scholen. Dit leuke en spannende van ‘computeren’ is verdwenen.

Dit is geen goed teken voor het ICT-onderwijs en nog minder voor de bedrijven. Het onderwijs moet gedreven ICT’ers opleveren, die de passie voor het vak uitdragen en die in staat zijn zich aan te passen aan de voortdurende en zeer snelle ontwikkelingen. Maar het moet beginnen bij de docenten die dezelfde passie aan hun leerlingen tonen. Dit is niet eenvoudig. Gelukkig zijn er allerlei ontwikkelingen die ICT weer leuk moeten gaan maken. Gamification maakt ICT boeiend en fabrikanten werken mee om hun Engelstalig-only materiaal te vertalen en geschikt te maken voor het onderwijs. Allerlei bedrijven werken mee om de echte ICT-praktijk te laten zien (bijvoorbeeld www.pictio.nl) en de Raspberry Pi-community voor onderwijsdoeleinden groeit hard (bijvoorbeeld www.raspi.pro). ICT moet weer leuk worden. En daar wordt – vooral dankzij de Raspberry Pi – ook wereldwijd aan gewerkt.