Little Mac (mei 2017)

Na jaren staat er weer een bare metal Mac op het bureau. Of eigenlijk in de tas, want de bureaucomputer heeft zijn tijd gehad, zo horen we overal. Macbooks zijn zeker niet goedkoop. Voor 1.699 euro ben je de trotse eigenaar van het kleinste model MacBook Pro met 13 inch scherm. Tast je flink in je buidel, dan heb je het topmodel 15 inch Macbook pro voor een slordige 3.199 euro. Kijkend naar de specificaties: een vergelijkbare laptop van bijvoorbeeld Dell heb je voor iets meer dan de helft, een XPS 15. Beiden voorzien van een 512GB SSD, 16GB intern geheugen, snelle processor en grafische kaart.

Negatief

Apple-fans hebben zich redelijk negatief uitgelaten over de dure Macbook Pro’s. Ook het feit dat het instapmodel Mac Mini al sinds 2014 niet meer is ververst en er in 2016 geen iMac is uitgebracht geeft fans te denken. Is de desktop van Apple op zijn retour? Is de desktop nog wel interessant voor Apple naast de iPhones, iPad en Watches? De laptop van Apple is in elk geval wel geactualiseerd. 

Voor simpel werk in de cloud en wat met UNIX spelen, is elke laptop eigenlijk overkill. Daarom maar een wat kleinere en wat langer bestaande Macbook Air aangeschaft, voor een schappelijk prijsje van 950 euro. Het is niet de nieuwste technologie (uit 2015) of de snelste processor. Je mist bijvoorbeeld de moderne USB-C aansluitingen, maar het systeem is werkelijk dun, razendsnel en de accu gaat lang mee. 

Gulden middenweg

Nu ben ik al vele jaren een fan en gebruiker van Linux, opensource - en sinds een jaar of vier van de Raspberry Pi maar dat terzijde - maar ook een trouwe Windows-gebruiker omdat het werk dat nu eenmaal voorschrijft. De Mac is een soort van gulden middenweg: een strakke GUI en een goed onderhouden besturingssysteem, een heel redelijk aanbod van commerciële applicaties en een enorm arsenaal aan opensource applicaties. Een nadeel van Linux is dat er honderden distro’s bestaan die allemaal verschillen, onder de motorkap maar ook op het gebied van window-managers en desktop-managers. Deze vrijheid klinkt leuk, maar weerhoudt de adoptie van Linux als werkomgeving. Mac OS X is net als Windows gestandaardiseerd en wordt door de ontwikkelaar voorgeschreven. Blijkbaar helpt dat, gezien het feit dat er veel meer Mac’s gebruikt worden dan Linux-systemen in kantooromgevingen.  

Lekker UNIX

Mac OS X is gebaseerd op BSD UNIX en mag zich ook officieel UNIX noemen. Vaak wordt BSD een stabieler, veiliger en beter georganiseerd opensource besturingssysteem genoemd dan het wilde westen wat Linux heet. Het BSD-deel van de Mac OS X-kernel stamt voornamelijk af van FreeBSD, dat zelf weer afstamt van BSD4.4. Apple profiteert van deze betrouwbare basis. De meeste Mac-gebruikers zullen UNIX echter nooit ervaren. Als je toch met de kale UNIX aan de slag wilt, open je een terminal en bedien je Mac OS X met de BSD opdrachtregel. En als echte diehard, schakel je om naar de in Berkeley voor BSD ontwikkelde C-shell die uiteraard standaard aanwezig is. Net als tegenwoordig Microsoft, doet Apple heel veel met opensource. Kijk maar eens naar de indrukwekkend lijst op http://www.apple.com/opensource.

Zij aan zij

De kleine Mac draait zij aan zij met Linux en Windows. Het aardige is dat het dankzij de cloud echt weinig meer uitmaakt waar je op werkt. Linux heeft als nadeel dat de iPhone en iPad niet goed ondersteund worden. De Mac doet dat logischerwijze goed, net als Windows. Linux heeft zakelijk gezien nog als nadeel dat er geen Microsoft Office - en met name Outlook -voor bestaat. Voor de Mac is Word, Excel en Outlook wel beschikbaar, evenals de Adobe Creative Cloud die in de designwereld veel gebruikt wordt. Basic integratie met Active Directory lukt met alle drie de platforms, maar Windows is er het beste in. Uiteraard. Het grappige is nu dat ik Linux als virtual machine draai op Mac OS X in plaats van andersom. Welke van deze drie platforms draai jij naast of op elkaar? 

 

De cloud móet niet (april 2017)

Hoewel aanbieders van cloud-oplossingen je graag doen geloven dat je (een deel van) de IT-infrastructuur naar de cloud moet overbrengen, is het geen noodzaak. Natuurlijk ontzorgt het je IT en zorgt het voor beheersbare kosten. Je profiteert van allerlei andere voordelen, die al vaak genoeg beschreven zijn. Maar goedkoper hoeft het niet altijd te zijn. Het argument dat het wellicht wat duurder is, maar dat je ook extra voordelen erbij krijgt, is alleen zinvol als je op die voordelen zit te wachten! 

En laten we eerlijk zijn, kleinere bedrijven werken veel meer op ad-hoc basis en zijn helemaal niet actief bezig met computers, software en netwerken. De systemen moeten het dagelijkse werk ondersteunen en that’s it. Als een pc het begeeft, wordt er een nieuwe gekocht. Handmatig geconfigureerd, en met de dan actuele Windows-versie en Office-versie. Standaardisatie komt niet in het vocabulaire voor en is dat niet erg. De stap van ad-hoc investeringen naar maandelijkse kosten zoals de cloud die biedt, vormen eerder een lastige drempel dan een voordeel. Als je een goed jaar achter de rug hebt, vervang je wat apparatuur en software en daarmee is het meteen klaar voor een jaar of vier tot zes. Maar in de cloud heb je initieel lagere maar elk jaar terugkerende kosten. En mocht je een slecht jaar hebben, en even niet willen betalen, wordt de dienst uitgeschakeld. 

Vergelijk het met de thuissituatie. Thuis hebben we abonnementen in overvloed. Telefonie, internet, mobiel bellen, TV, water, elektra, gas en tegenwoordig ook videodiensten als Netflix of muziekdiensten als Spotify. Gaat het financieel wat minder door een echtscheiding, ontslag of sterfgeval dan zul je moeten bezuinigen op deze diensten. Dan maar even (of langer) geen Netflix en Spotify want dat zijn de luxe diensten. En daar komt het verschil met kopen of huren duidelijk naar boven. Had je namelijk geen Spotify afgenomen maar de belangrijkste muziek aangeschaft, dan had je daar oneindig naar kunnen luisteren zonder kosten. 

Neem als IT-tegenhanger eens Office 365. Als je niet betaalt als een abonnement afloopt, kun je Office niet langer gebruiken. Had je Office aangeschaft, dan had je er tien jaren probleemloos mee kunnen werken! En dan hebben we het nog niet over de jaarlijkse facturen en betalingen die je administratief moet doen om Office te mogen gebruiken. Nee, de cloud móet niet...

 

Lifecycle (maart 2017)

Als je kinderen hebt, wordt de lifecycle thuis mede bepaald door de kinderen. In eerste instantie wordt de levensduur misschien wat langer, omdat je “oude” apparaten door kunt schuiven. Maar de kinderen zijn steeds minder tevreden met afdankertjes. Op het voortgezet onderwijs doe je zonder moderne smartphone niet mee. Het is verbazend te zien hoeveel jonge tieners er rondlopen met een iPhone 6 Plus en iPhone 7. Smartphones zijn ook aan mode onderhevig, worden gestolen of sneuvelen vroegtijdig. 

Tablets

Tablets gaan wat langer mee en zijn minder gevoelig voor modeverschijnselen zoals een smartphone. Als je niet het sloomste model koopt en rekening houdt met voldoende geheugen bij de aanschaf, lijkt vier jaar een haalbare lifecycle. Vervangen van de iPad wordt dan echt een kwestie van moeten: “papa, mijn iPad is zo sloom”. Na vier jaar doen niet alleen veel spellen het niet meer, ook de YouTube player loopt achter en is erg traag geworden. De iOS versie loopt maar liefst drie versies achter. Vier jaar blijkt het maximum voor een redelijk bruikbare iPad. 

Zakelijke afschrijving van mobiele devices

De financiële afschrijving (in de boeken) voor de belastingdienst kan van de praktische afschrijving afwijken.

In het bedrijfsleven is een technische afschrijving van 2 jaar voor een smartphone - velen schaffen deze aan in combinatie met een 2-jarig abonnement en vervangen hem als het abonnement is afgelopen - en 3 jaar voor een tablet heel gewoon. Laptops worden rond het derde jaar vervangen, maar er zijn ook bedrijven die laptops om de twee jaar vervangen omdat ze gewoon op zijn door intensief gebruik (toetsen zijn versleten, accu’s zijn snel leeg, mechanisme mankementen aan het scherm enzovoort). Desktops gaan wat langer meer, maar Windows en applicaties worden op den duur trager. Een desktop wordt veelal binnen vier jaar vervangen. De standaard of bijgekochte garantietermijn is drie of vier jaar. Na de garantie laten repareren van desktops is vaak niet zinvol.   

Servers

Servers zijn in het algemeen robuuster, maar zijn daarentegen wel 24x7 ingeschakeld. Het wordt sterk aangeraden om productieservers na vijf jaren gebruik te vervangen. Nieuwe servers bieden alsmaar verbeterde technologie, op het gebied van security, performance, stabiliteit en ondersteunde mogelijkheden. Ze worden zuiniger wat betreft stroomverbruik en werken efficiënter. Ook de ondersteuning van nieuwere Windows (of Linux) server-versies is een reden om te vervangen. Als je Windows om supportredenen moet vervangen, is de kans aanwezig dat de hardware niet goed meer wordt ondersteund. 

Beleid

Om alles soepel te laten verlopen en geen onduidelijkheid te hebben is het maken van een algemeen beleidsvoorstel te maken voor de lifecycle van systemen. Voor vervanging van productiesystemen, komen wij bijvoorbeeld tot de volgende tabel als beleidsvoorstel. 

Apparaat

In onderhoud

Uit onderhoud

Vervangen

Smartphone

Eerste twee jaar repareren (onder garantie/onderhoud.

In derde jaar niet meer repareren maar defecte systemen vervangen.

Eind tweede jaar vervanging in gang zetten.

Tablet

Eerste twee jaar repareren (onder garantie/onderhoud.

In derde jaar niet meer repareren maar defecte systemen vervangen.

Eind derde jaar vervangen.

Laptop

Eerste drie jaar repareren (onder garantie/onderhoud.

In derde jaar niet meer repareren maar defecte systemen vervangen.

Halverwege derde jaar vervanging in gang zetten. Eind derde jaar vervangen.

Desktop

Eerste drie jaar repareren (onder garantie/onderhoud.

In vierde jaar niet meer repareren maar defecte systemen vervangen.

Halverwege vierde jaar vervanging in gang zetten. Eind vierde jaar vervangen.

Server

Eerste vier jaar repareren (onder garantie/onderhoud.

In vijfde jaar repareren maar vervanging versnellen.

Halverwege vijfde jaar vervanging in gang zetten. Eind vijfde jaar vervangen.

Natuurlijk moet je van geval tot geval bekijken wat het meest praktisch is. Soms is repareren wel zinvol als het een kleine reparatie is. Soms zijn oudere systemen op plekken te plaatsen waar geen bedrijfskritische processen opgebruikt worden. Maar de structurele vervanging voor productiesystemen (de laatste kolom) zou je moeten respecteren.

Wie is de mol (februari 2017)

Tablets en smartphones hebben de wereld in tien tijd jaar gigantisch veranderd, dat is duidelijk. Van nul tot honderden miljoenen verkochte apparaten per jaar. De desktop en laptop zijn ingehaald, misschien wel deels achterhaald. We leven in een wereld met devices met verschillende besturingssystemen, verschillende formaten beeldschermen en verschillende applicaties en inzetgebieden. Desktops, thin clients, zero clients, laptops, Mac’s, ultra-thin laptops, chromebooks, tablets, phablets, convertibles, smartphones.... Dat is waar onze zakelijk computerwereld tegenwoordig uit bestaat. Organisaties worstelen met het beheer van deze heterogene infrastructuur. Enterprise Desktop Management (EDM), Mobile Device Management (MDM), thin client-beheertools, Mobile Application Management (MAM) en allerlei virtualisatie-oplossingen maken de device-wereld enerzijds tot een flexibele werkomgeving waar je werkelijk altijd en overal werkt. Als je wilt. Maar het werken met meerdere devices is vooral serieel: je werkt op het ene device, neemt het werk over op het andere device. 

Thuis

In de thuissituatie is het echter heel anders. Thuis heb je kinderen met tablets, je hebt TV’s, een mediacenter, game consoles en andere lifestyle georiënteerde schermen. En daar wordt meer en meer dankbaar van gebruik gemaakt. In thuissituaties worden devices regelmatig parallel gebruikt: je gebruikt het ene scherm voor het ene doel en tegelijkertijd een ander scherm aanvullend. We noemen dit extra scherm ‘second screen’. Het idee bestaat een paar jaar. Een app op de iPad of smartphone als ondersteuning bij een TV-programma. Het begon met extra informatie bij uitzendingen: tijdens een film zie je op het second screen trivia, extra citaten, flashbacks of informatie over ‘de making of’. Parallel aan de uitzending krijg je dus extra content. Een leuk voorbeeld is de videoclip van David Guetta’s Dangerous uit 2014. De video start tegelijkertijd op je pc en op je iPhone. Volg de instructies waar je de iPhone moet plaatsen, en de raceauto’s rijden zo van je pc-scherm naar je iPhone en terug (www.davidguetta.tv). 

Interactief

Interessanter wordt als het echt interactief wordt. De eerste pogingen hiertoe vielen in het water. Je stem uitbrengen tijdens een TV-programma kijkt natuurlijk veel nauwkeuriger qua timing dan extra info bij een TV-programma waar wel seconden vertraging in kan zitten. Stemmen, pols, meningen geven tijdens TV-programma’s, het vergt dat je internetverbinding voldoende snel is en geen latency heeft zodat je werkelijk live mee doet. Het vergt aan de achterkant ook servers die tienduizenden reacties van kijkers live verwerken. Sinds een tijd is dit het geval, denk aan consumentenprogramma’s als Kassa en Radar, of bijvoorbeeld Opsporing verzocht of de extra verhaallijn in de 5.000ste GTST. Het second screen geeft echt toegevoegde waarde. Kinderen weten al niet beter. Kijk je naar Wie is de mol, dan stem je mee met de gelijknamige app. Je kunt de Mol-verdenking veranderen tot de eliminatie, de timing klopt perfect. Als je molverdachte geëlimineerd wordt, zie je op je device ook een rood scherm. De Redroom-app van de Voice is eveneens een geslaagd voorbeeld van een second screen. het gaat zelfs een stapje verder. Het combineert Internet-of-Things devices met het second screen. Heb je Philips Hue lampen, dan veranderen die parallel met de app en de TV van kleur. Het geeft een ‘4D-ervaring’ in je huis aan de Voice. 

Kansen

Consumentenoplossingen lopen een paar jaar voor op de zakelijke markt. Ook in je bedrijf vindt straks het second screen een plek. Je gaat van serieel gebruik van de schermen naar parallel gebruik. Het gaat dan niet om marketingtoepassingen of social media toepassingen, want die bestaan al. Tweets versturen op je smartphone tijdens een congres die getoond worden op het grote scherm, of pols tijdens een cursus dat kennen we ook al. Nee, het gaat om productief werken, als tegenhanger van productief consumeren. Hoe dit gaat uitpakken, wie zal het zeggen… Maar het second screen komt naar je kantoor, naar je productieomgeving, naar je magazijn, naar je winkel! 

Familie abo (januari 2017)

Ik heb al jaren een Vodafone abonnement om te bellen en 4G-internetten. Ik ben er heel tevreden over, ontvangst is overal goed, mijn databundel van 500+200MB krijg ik meestal niet op en ook met bellen ga ik niet over de bundel heen. Ik ben zo tevreden dat ook mijn vrouw al enkele jaren een Vodafone abonnement heeft. Beide abonnementen kosten elk ongeveer 14 euro per maand. De kinderen hebben een prepaid kaartje. Ze bellen niet of nauwelijks en maken pas sinds kort gebruik van data. Mijn dochter omdat ze op het VWO zit en niet zonder Whatsapp en vooral Snapchat kan leven. Mijn zoon, omdat hij Pokemon Go wilde spelen, de hype is nu wat over. 

De ergernis zit hem in de prepaidkaarten van de kinderen. Niet alleen moet ik regelmatig de belbundel aanvullen (in stapjes van 5 euro), los daarvan moet de databundel aangevuld worden, 500Mb 3G voor 7,50 euro. Dat kan beide via de website van de Hema (waar de KPN prepaid kaartjes aangeschaft zijn). Ik heb echter al enkele malen een bundel niet ontvangen. Bellen met de service desk van de Hema loste het probleem elke keer wel op. Maar het gedoe wat je telkens hebt is niet van deze tijd. De laatste aanschaf van7,50 databundel is niet aangekomen. Een telefoontje naar de Hema gaf het antwoord: een storing in het opwaardeersysteem. “Waarschijnlijk is het na het weekend wel opgelost,” aldus de vriendelijke helpdeskmedewerker aan de telefoon. “Papa ik kan geen vijf dagen zonder data!”. Dat was de druppel… want je moet je dochter toch te vriend houden. 

En toen was daar Ziggo. Ziggo – onze provider van internet/TV/telefonie - heeft net een familieabonnement voor mobiele telefonie toegevoegd. Voor 27,50 krijg je 4G en mag je 3GB aan data gebruiken met de aangesloten SIM-kaarten. Standaard heb je twee prepaid SIM-kaarten en eenmalig voeg je voor drie maal 10 euro drie extra telefoons toe. Ik heb meteen met nummerbehoud de twee Hema prepaid nummer van de kinderen laten overzetten. Mijn kinderen verschrikkelijk happy: een upgrade van 3G naar 4G en maar liefst 3GB data per maand. Als de ontvangst goed is, stappen mijn vrouw en ik ook over naar Ziggo mobiel als het Vodafone abonnement afloopt. Dat is een kwestie van een tientje per nummer en je doet mee met de bundel. Voor vier telefoonnummers, 4G en 3GB databundel betaal je 47,50 per maand. Voor 65 euro per maand mogen vier telefoons maandelijks 9GB aan 4G data gebruiken. Eindelijk weer eens product wat aansluit bij onze wensen.