Citrix wordt duurder (2008)

Citrix verhoogt per 1 september 2008 de prijzen van alle producten met maar liefst 10%. De prijzen die onder Subscription Advantage vallen gaan per 1 januari 2009 met 10 procent omhoog. Dit heeft alles te maken met het duurder worden van internationaal zaken doen en de dollar. Toch is het een twijfelachtige prijsverhoging. Is het niet gewoon een zaak van meer willen verdienen in een dynamische markt, een beetje over de rug van de klant? Waarom in een keer 10 procent? 10 procent is heel veel geld, en het brengt Citrix meteen in een negatief daglicht. Citrix had er ook voor kunnen kiezen de prijsverhoging door te voeren met een paar procent per jaar, dus in stappen.

Citrix is echter helemaal niet anders dan andere bedrijven in de IT markt. Apple staat al een tijdje in negatieve publiciteit omdat de prijzen in euro's gelijk zijn aan de prijzen in dollars. Maar ook SAP, Microsoft en Oracle doen pogingen om meer geld te vangen, net als Citrix en Apple. SAP verplicht klanten tot een duur Enterprise contact en Oracle verhoogt de softwareprijzen met 10 tot 20 procent (weliswaar in stappen) en Microsoft probeert al jaren klanten naar een duur Software Assurance onderhoud te sturen.

Wat al deze bedrijven gemeen hebben, is dat ze een mooi commercieel verhaal hebben om de dure software te verantwoorden, en dat veel klanten misschien wel mopperen maar gewoon braaf betalen. Het lijkt wel wat op het gewone leven: de hogere onroerend goed belasting, de dure brandstof, de huizenprijzen.... iedereen moppert maar betaalt.