Artikelen

Een artikel over een IT-onderwerp wordt veelal gepubliceerd in een tijdschrift. Alle artikelen waar mijn naam bij staat zijn onafhankelijk geschreven, en bevatten mijn mening en naast plussen ook de minnen van een IT-product of -dienst. Er bestaan immers geen 100% perfecte producten.

Alle technische beschrijvingen zijn in de praktijk geƫvalueerd, naast concurrenten geplaatst en er wordt veel research gedaan. Ik spreek bovendien veel met IT-managers van (vaak grote) bedrijven - onder meer in het kader van case studies - en collega IT'ers, om een breed perspectief te houden.

Ik publiceer geen artikelen in opdracht van een IT-bedrijf, waar mijn naam bij staat, om mijn onafhankelijkheid en eigen mening te waarborgen. Dit soort (gekleurde IT-technische) teksten schrijf ik wel als advertorial of als ghost writer op blogs in opdracht van bijvoorbeeld een IT-bedrijf. Deze zijn anoniem.

Case studies

Een case study - ook wel customer reference of succes story genoemd - is een semi-commercieel stuk. Het beschrijft veelal de inzet van een hard- of softwareproduct of het afnemen van een IT-dienst door een eindgebruiker. Het is dus het verhaal van een IT-manager, IT-projectleider of CxO over de succesvolle inzet van IT binnen hun organisatie. 

Case studies worden geschreven in opdracht van PR-bedrijven in de IT- branche en rechtstreeks in opdracht van IT-bedrijven zelf. Case studies worden gebruikt door de opdrachtgever als begeleiding bij marketingacties, op websites of bijvoorbeeld op evenementen.  De naam van de auteur ontbreekt in een case study, het copyright van de tekst ligt bij de opdrachtgever. Een viertal voorbeelden: