Verslaafden? (2012)

Elke fabrikant van goederen of diensten wil graag tevreden klanten. Een tevreden klant komt immers terug voor een volgende aankoop en vertelt zijn tevredenheid aan anderen, wat weer zorgt voor nieuwe klanten. De truc om dit te doen, is te zorgen voor een manier de klanten aan je bedrijf te binden. De aloude spaarkaarten, stempelkaarten, winkelpasjes en dergelijk, zorgen dat je – misschien zelfs als je niet tevreden bent – terug gaat naar de betreffende winkel. Het is slim om ook de kinderen daarbij te betrekken: voetbalplaatjes en webbies helpen daar goed bij. Jaren geleden werden ouders al naar winkels gesleurd om chips te kopen met flippo’s erin. Je hebt er allemaal niets aan, maar het werkt wel. Eigenlijk creëren al die bedrijven lichtelijke verslaafden. Nu is deze klantenbinding natuurlijk slimme marketing.

Nog doordachter is als bedrijven wat zwaardere verslaafden de wereld in helpt, door producten goedkoop weg te doen en vervolgens heel veel geld vragen voor de supplies: dat werkt erg goed bij koffie (Senseo pads, Nespresso cups) waar je ook lichamelijk aan verslaafd kunt raken.

In de ICT kennen we misschien nog wel meer echte verslaafden. En dan heb ik het niet over de dure inktcartridges die je voor inkjetprinter verplicht bent te kopen. Elke fanboy gedraagt zich als een verslaafde: de Android smartphone is heilig, zeg geen kwaad woord over mijn iPad, Gmail is veel beter dan Outlook en Windows kan niet tippen aan Linux. Puur fanboygedrag alleen maakt iemand nog geen verslaafde, wel als iemand afkickverschijnselen vertoond als hij even zijn wonderapparaatje niet kan gebruiken.

Met de software daarop is het nog erger: er zijn spelletjesverslaafden, e-mailverslaafden, SMS-verslaafden, MSN-verslaafden, browserverslaafden (internetverslaafden), Twitter-verslaafden, Whatsup-verslaafden en niet vergeten Facebook-verslaafden. We blijven het doen, lang en veel, op de fiets, in de auto, in de trein, op school, tijdens het winkelen, tijdens het werk, bij de TV, op de WC, tijdens het eten en soms zelfs tijdens seks. We zijn allemaal verworden tot “gebruikers”.  Wat voor “gebruiker” ben jij? Ben jij ook een informatieverslaafde?