20 miljard in muntgeld (2012)

Het verhaal gaat dat Samsung de 1 miljard dollar boete aan Apple betaalt heeft met 5 cent muntstukken. 30 vrachtwagens vol met 20 miljard muntjes, om precies te zijn. De rechter is namelijk vergeten te vermelden hoe het boetebedrag betaald moet worden. Lee Kun-hee – CEO van Samsung Electronics – vertelde tegen de media “dat zij zich niet laten intimideren door een groep van nerds met stijl. En als ze het smerig willen spelen, zij ook weten hoe dit moet.” Geloof jij dit persbericht? Er zijn veel mensen die erin trappen.

Persberichten als deze vallen onder de categorie hoax. Nepberichten dus, met vaak als doel het bericht binnen een zo breed mogelijk publiek te verspreiden en veel herrie te maken. Misschien heb je de Donorshow van BNN nog in herinnering? Een quiz waar de winnaar zijn lang verwachte donororgaan kon winnen? Typisch een gevalletje hoax. Een hoax is in principe geen malware omdat er geen schade wordt toegebracht en er geen systemen besmet worden. Toch wordt het tijd dat geavanceerde virusscanners zich eens gaan bemoeien met dit soort berichten. Want iriteren doet het wel. Maar mail is niet langer de plek van de hoaxes. Social media, in het bijzonder Facebook is de ultieme broedplaats voor een hoax. 

Kijk maar eens naar de afgelopen week terug naar hoeveel potentiele hoaxes je te zien krijgt: zielig kindje in Africa, hugging is a good medicine, ik heb een geweldige man, if you make friends with yourself you will never be alone, click share if you are proud of your daughter, change your thoughts and you change the world, op het moment dat je dit leest….

De meeste van deze hoaxes staan op Facebook als image en halen gemakkelijk vele tienduizenden likes en worden gedeeld en gedeeld. Hoaxes worden de volgende variant spam. Er bestaan firewalls die in staat zijn op applicatieniveau functies uit te schakelen, bijvoorbeeld de chatfunctie binnen Hyves of de spellen binnen Facebook. Wat zou het toch mooi zijn als de firewall ook hoaxes - al dan niet vermomd in plaatjes - kon herkennen en uitschakelen binnen webapplicaties als Facebook. Tot het zover is, hebben we er een ergernis bij: reclameberichten, reclame in likes én hoaxes.