Alles draait om communiceren (2010)

Een tijd geleden hebben we de badkamer laten vernieuwen. We hebben na het bespreken van het ontwerp met de badkamerspecialist, het laten maken ervan aan hem uitbesteed zoals dit veel wordt gedaan. De badkamerspecialist heeft echter zijn rol als aannemer verzaakt. Alle bedrijven en die hij inhuurde hebben er een potje van gemaakt. Wat er mis kon gaan ging mis en zelfs dingen waarvan je nooit had gedacht dat ze überhaupt mis konden gaan, gingen faliekant fout.

De sloper slaat door twee muren heen, de waterleiding wordt op de fout plaats gemaakt en moet overnieuw, de tegelzetter wordt ziek en tijdelijk vervangen door iemand die geen benul heeft wat hij moet doen, het bad wordt op de verkeerde manier gemonteerd en moet eruit, het badmeubel wordt verkeerd gemonteerd en moet van extra aluminium balken worden voorzien, de stopcontacten zijn op de verkeerde plaats gemaakt, de timmerman laat een hamer in het bad vallen en er moet een nieuw bad besteld worden, een marmeren plaat komt gebarsten aan en moet opnieuw besteld worden in Italië, de spiegels worden incorrect geplakt, vallen van de muur  en beschadigingen de marmer en het wc-fonteintje en zo kan ik nog wel even doorgaan. De badkamer was na zeven weken nog steeds niet opgeleverd.

De redenen waarom het zo slecht verliep zijn eenvoudig vast te stellen. En deze redenen zijn dezelfde waarom er fouten worden gemaakt tijdens omvangrijke IT-projecten en deze veel langer duren dan gepland.  De aannemer (lees: IT-projectleider) heeft onduidelijke afspraken, geen gedetailleerd ontwerp, een onduidelijke plannen en laat zich veel te weinig zien om het proces bij te sturen. De vaklieden (lees: de beheerders) weten niet precies wat ze moeten doen en wie welke taken voor zijn rekening neemt. Daarnaast kijken ze ook niet veel verder dan hun eigen vakgebied en taken en realiseren ze zich niet dat ze deel uitmaken van een groter geheel. Onderaannemers (lees: inhuurkrachten en consultants) worden slecht aangestuurd en maken daardoor fouten. Ze missen bovendien de directe relatie met de klant en zijn hierdoor soms ongeïnteresseerd en nonchalant. Afspraken worden vergeten, beloftes niet nagekomen en van terugbellen als een collega belt, is geen sprake onder het motto druk, druk, druk.

Onvoorziene  problemen zijn niet te vermijden en menselijke fouten gebeuren, maar toch is het heel eenvoudig. Helder communiceren, afspraken maken, noteren en nakomen, nadenken voor je wat doet, je gezonde boerenverstand en je vakkennis gebruiken. Zo kun je een bouwproject op tijd afronden of een IT-project volgens planning opleveren.