Applicatie-onderhoud blijft moeilijk (2011)

Het beste ervaart u de problematiek van applicatie-onderhoud op de stand-alone Windows PC thuis. U wordt er lastig gevallen met allerlei meldingen van updates. Voor de ene applicatie is het eens per jaar en voor een andere applicatie lijkt het wel drie keer per week. Irritant zijn de updates die u proberen commerciële software, een upgrade of aanvullende functies proberen aan te smeren.

Menig gebruiker/beheerder van een PC heeft wel eens onverwachte software op zijn PC ontdekt. Zo wordt gratis anti-virussoftware spontaan commercieel en expireert, zo ziet u ineens een toolbar in de browser waar u niet bewust om gevraagd hebt of een applicatie die u niet had willen installeren. Java probeert u bijvoorbeeld OpenOffice aan te smeren en AVG wil u het liefst de betaalversie laten gebruiken. En dan niet te vergeten de bijna wekelijke Windows-updates die u voorgeschoteld krijgt en de verplichte updates van de definitiebestanden van de anti-virus software.

Een veelvoud aan update-processen

Voor al deze updates, draaien er kleine agents, processen of services op de werkplek, die de update in gang zetten. Om Java bij te houden - op elke PC wel aanwezig - draait een proces Java Update Scheduler. Hebt u een Dell, dan ontdekt u het proces Dell Support Center Updates. Gebruik u LogmeIn, dan vindt u een service LogMeIn Maintenance Service en de service Windows Update zorgt voor Windows zelf. Andere programma’s worden automatisch geupdate vanuit de  applicatie zelf of lijken soms zelfs uit het niets te starten.

Topper op de lijst van updates lijkt wel Adobe’s Flash te staan en ook Adobe Reader moet er erg vaak aan geloven. U zou kunnen redeneren dat al deze updates goed zijn voor de security, immers worden er veel lekken gedicht bij een update. Maar of deze updates goed zijn voor de stabiliteit van de PC, of erger nog voor uw eigen gemoedsrust, is nog maar de vraag.

Unmanaged Windows PC’s, die staan op thuiswerkplekken, in SoHo-omgevingen maar ook in het MKB en bij grotere organisaties hebben last van dit ongecontroleerde softwaregedoe. Bij grotere bedrijven of bedrijven waar een IT-staf aanwezig is die de boel onder controle houdt met bijvoorbeeld centraal beheer en software distributie, zou het beter moeten zijn. Als er volgens strakke change management procedures wordt gevolgd, wordt elke upgrade eerst uitgetest in een labomgeving en vervolgens wel of niet gecontroleerd uitgerold naar alle werkplekken.

Als gebruiker ervaart u minder ‘nagware’ door applicaties. Of niet? Het ligt aan de beheersoftware, aan het beleid wat de organisatie hanteert voor de snelheid van upgrades en aan de manier waarop de door de IT-afdeling afgeleverde applicaties zijn geconfigureerd. Immers wordt in deze situatie de update-problematiek door de IT-afdeling getuned. Wie ontwikkelt de System Update? Medewerkers willen echter vrijheid, controle en vooral niet lastig gevallen worden door onnodige interventies van software updates.

De oplossing voor dit dilemma heet “self service”. Er hoort op een PC slechts één updateproces aanwezig te zijn, voor het besturingssysteem, alle apps en stuurprogramma’s en eventuele databestanden. Eén GUI, noem het maar het applicaties maar even System Update waarbinnen alle updates berichten tonen en een knopje laten zien voor de update. Als gebruiker opent u de fabrikantonafhankelijke update console, klikt aan welke applicaties u wenst te upgraden en dat is alles. Nu heeft elke fabrikant zijn eigen update, waarmee de applicaties van alleen die fabrikant bij te werken zijn en de update functioneert ook niet als self service-oplossing. Verschillende oplossingen voor softwaredistributie hebben een dergelijk portaal om nieuwe applicaties uit te rollen, maar helaas is het veel te complex om echt betrouwbaar te gebruiken. Die complexiteit komt ook voort uit de manier waarop Windows applicaties integreren in het besturingssysteem.

Portable Apps

De ultieme self service-oplossing moet gebruik maken van ‘portable’ applicaties, dus applicaties die met een druk op de knop functioneren zonder ingewikkelde installatie. Portable applicaties moeten door de ontwikkelaar ‘portable’ gemaakt worden, maar een meer voor de hand liggende methode is dat deze applicaties met een streaming-product portable gemaakt worden. Als gebruiker heb je dus een self service-portaal (en één Agent proces op de werkplek) en een brede selectie aan portable applicaties die met een druk op de knop geïnstalleerd, geupgrade of verwijderd kunnen worden. In deze  omgeving kunnen ook cloud/web-applicaties geïntegreerd worden of gehoste applicaties met XenApp of Remote Desktop Services worden aangeboden. Want als bedrijf wilt u vooral ook de gehoste (cloud) applicaties kennen,  registreren, onderhouden zonder de gebruikers ervan enige vrijheid te ontnemen. En u wilt dan ook meteen dat dit portaal is geïntegreerd met het interne aanvraag- en bestelsysteem en de assetregistratie van licenties. Maar wacht eens even, is dit niet precies wat de Apple AppStore voor de iPhone en iPad doet: portable Apps voor alle applicaties van alle fabrikanten, met één GUI om ze te beheren, geïntegreerd in een bestelsysteem? Een nieuwe wedloop Citrix, Microsoft, Symantec, McAfee, Google en anderen zullen deze stap naar meer eenvoud, self service en flexibiliteit moeten maken. De komende vijf jaren zullen we overstelpt worden met AppStores en self service-portals. En wie deze markt gaat inpikken is nog helemaal open, het kan Microsoft zijn met de Windows 8 AppStore, maar het kan ook zomaar eens een andere en misschien nu nog onbekende softwareontwikkelaar zijn die de race om de flexibele Apps gaat winnen.