Blokkeren van reclame (april 2016)

Gek word je van allemaal die advertenties. Is daar niks tegen te doen? Natuurlijk, je installeert het populaire en open source programma AdBlock Plus. Het is een plug-in voor je browser, en de tool is te downloaden voor veel browsers op Windows. We nemen als voorbeeld Google Chrome.

AdBlock Plus is te installeren vanuit de Google Chrome webstore, maat handiger is het om op de website van AddBlock op de knop installeer te klikken. Deze verschijnt automatisch als je de site bezoekt omdat het type browser vanzelf wordt gedetecteerd. In de balk zie je nu het pictogram van AdBlock Plus. AdBlock doet meteen zijn werk en blokkeert advertenties op website, zelfs op Facebook en in YouTube-films. Het aantal op een pagina geblokkeerde advertenties op de actieve pagina wordt in het pictogram weergegeven.

Op website zie je de advertentie niet meer, maar soms wel een lege plek waar de advertentie had moeten staan. Er wordt bij het tegenhouden van advertenties gebruik gemaakt van filters. Die kun je zelf maken, maar er zijn enkele standaard filters ingeschakeld. De meesten van ons hoeven geen filters aan te passen. Standaard worden Nederlandse sites al ondersteund, voor buitenlandse sites kan het handig zijn een andere taal toe te voegen. Het anti-social filter staat default uit, dit verwijderd social media pictogrammen van websites. 

Je vind je deze instellingen door op het pictogram te klikken en te kiezen voor Opties -> Filters. In hetzelfde snelmenu geef je aan of je op een pagina geen advertenties wilt blokkeren of op de gehele site geen advertenties te blokkeren of je kiest ervoor AdBlock te pauzeren. 

Plussen

Een adblocker heeft veel voordelen. Je pagina’s laden sneller en er wordt minder bandbreedte gebruikt, je wordt minder gevolgd en dat is goed voor privacy en internetten wordt veiliger omdat eventuele virussen die met advertenties mee zouden komen in principe ook achterblijven (AdBlock heeft een anti-malware optie die ingeschakeld is). En het doel - het verwijderen van advertenties - werkt op dit moment verrassend goed. Er is ook een versie voor Android met wat beperkingen voor non-rooted devices. Er is ook een versie voor iOS, dus op je iPhone en iPad blokkeer je de advertenties ook. Helaas is het zo, dat je de meeste informatie op deze mobiele devices consumeert met apps (de nu.nl app, de buienradar app, enzovoort). AdBlock Plus werkt alleen in de browser en niet in apps. 

En minnen

Maar er is ook een nadeel wat meer en meer zichtbaar wordt: website bouwers - vooral van websites die nieuwsinformatie verzorgen - detecteren dat je een adblocker gebruikt. De reden is dat de sites beweren voor hun bestaan afhankelijk te zijn van reclame en als iedereen een adblocker gebruikt, gaan ze failliet. Sommige melden dit alleen maar, en laten je wel toe tot de site. Nu.nl waarschuwt je bijvoorbeeld dat je een adblocker gebruikt en verzoekt je deze (vrijwillig) uit te schakelen. Je kunt zelf AdBlock Plus pauzeren of het domein nu.nl toevoegen aan je lijst van toegestane sites met reclame (de whitelist). Het rode pictogram van AdBlock wordt dan groen, om je eraan te herinneren dat er reclame wordt getoond.

Andere sites laten je met ingeschakelde adblocker niet meer toe, tonen minder content of schakelen over naar zwart/wit. Dit is een meer controversiële manier om je bezoekers aan te pakken die geen last willen hebben van reclame. 

Een gulden middenweg?

De gulden middenweg is om sommige, niet-opdringerige advertenties toe te staan. Deze zogenaamde acceptable ads mogen default hun boodschap plaatsen, maar je kunt ze wel uitzetten als je wilt. AdBlock heeft gedefinieerd wat niet-opdringerige reclame op wegsites exact is. Reclame is toegestaan als de reclameblokken niet in de tekst staan maar aan de zijkant, en als ze niet te groot zijn. Ook moeten ze van de normale webteksten te onderscheiden zijn, door bijvoorbeeld een afwijkend lettertype of andere kleur. AdBlock heeft een overzicht van wat ontoelaatbare reclame is. De vraag is: vertrouwen we AdBlock? Organisaties kunnen hun site melden als die voldoet aan de regels voor acceptabele reclame, en ze worden dan toegevoegd aan de centrale whitelist van AdBlock. AdBlock is slecht in het nieuws geweest, omdat ze tegen betaling bedrijven of die whitelist plaatsten! Met andere woorden: ze werden (worden?) betaald om reclame toe te staan en profiteren dus zelf van reclame-inkomsten.

Tot slot

De regels voor acceptable ads lijken op zichzelf prima. Reclame dient je niet te hinderen of irriteren, reclame moet herkenbaar zijn en dient niet met trackers allerlei informatie door te spelen aan bedrijven als je dat niet wilt. Maar reclamemakers willen juist opvallen en zullen altijd hun best blijven doen adblockers te omzeilen. Het einde van de discussies over reclame en blokkeren van reclame is nog lang niet in zicht. Tot die tijd: installeer gerust AdBlock Plus voor je favoriete browser.