De iPad revolutie (2010)

Laatst was ik sinds maanden weer eens op een groot IT-congres. Tijdens de keynote viel op dat er  van de ruim 3.000 aanwezigen zeker 500 een iPad hadden. Ik zal wel overdrijven, maar het waren er wel heel veel. Bovendien kwam er in elke presentatie wel een foto van een iPad voor en waren er op de informatiemarkt overal iPad´s te winnen. De iPad lijkt het ultieme zakelijke gadget en wordt gebruikt als vervanger voor de netbook en soms zelfs als vervanging van de laptop. Ook de smartphone wordt deels vervangen:  functies die je eerst op de smartphone uitvoerde, doe je nu op de iPad. De Mac is al jaren bezig met een stukje van Windows als zakelijk werkomgeving af te snoepen, menig manager heeft met de iPhone de blits gemaakt tijdens vergaderingen. Maar de iPad verslaat alles. Diverse grote organisaties zijn aan het kijken hoe ze de iPad kunnen inzetten in hun bedrijf.

Ongelooflijk. Een duur WiFi/3F-only apparaat met een klein scherm, niet eens breedbeeld, zeer vingervlekgevoelig, zonder USB-poorten, ethernetverbinding of webcam, zonder multi-tasking, geleverd zonder enige opties zoals een toetsenbordje, een cradle of beschermhoesje. Verkrijgbaar in slechts één kleur. Adobe Flash werkt er niet op, dus op veel websites zul je informatie missen. En je kunt niet eens een webpagina of e-mailberichtje uitprinten. Toch hebben sinds de introduktie van de iPad een maand of negen geleden zo’n 9 miljoen personen een iPad aangeschaft.

Bill Gates toonde ergens in 2001 de eerste Tablet PC en voorspelde toen dat binnen vijf jaren de Tablet PC meer verkocht zou worden dan de laptop. Hij had het mis. De Tablet PC’s waren pen-devices, apparaten die je met en stylus bediende. De iPad en diverse smartphones waaronder de iPhones, zijn finger-devices, je bedient ze met je vingers. De grafische interface is hierop aangepast en ervoor geoptimaliseerd. Tien jaar na de Tablet PC zal het jaar 2011 het jaar van de tablets (ook wel slates genoemd) worden. Het betekent het einde van de netbook en een flinke schok in de markt voor desktops, smartphones maar vooral voor laptops. En Apple zal weer een stukje extra van de markt veroveren. En Microsoft krijgt het weer moeilijker in de smartphone en tablet markt. En ik? Ik moet toegeven dat ik net ook een iPad heb besteld. Dan kan ook ik, net als mijn buurman, mails versturen met als standaard footer: “Sent from my iPad”. Want je moet wel cool blijven.