Ik ben al jaren een tevreden afnemer van Dell. Voor veel klanten van me, maar ook voor vrienden, buurt en familie, heb ik altijd Dell pc’s aangeschaft en uitgeleverd. Maar mijn jongste pc-bestelling bij Dell is een klein fiasco. De voeding in de ruim 8 jaar oude Dell-pc van mijn vader van 80 heeft het begeven, reparatie is niet meer zo zinvol. Aangezien mijn vader alleen maar mail, een browser (met Facebook) en Word gebruikt - ontzettend knap op die leeftijd en zonder veel pc-ervaring - voldoet een lichte pc prima. De pc van 8 jaar geleden was ook een instapmodelletje.
De Dell mini-pc met toetsenbord, muis en Windows 10 voor 389 euro lijkt een goede en betaalbare keuze. Het is geen snelheidsmonster, maar dat hoeft ook helemaal niet. Met name het compacte ontwerp spreekt hem aan omdat er zo geen grote en zware systeemkast hoeft te worden geplaatst. Tijdens het bestellen wordt er nog een tweede configuratie aangeboden: dezelfde mini-pc mét een 20 inch Dell-beeldscherm voor 489 euro. Omdat ook het bestaande scherm ook al 8 jaar oud is, hebben we die besteld.
De pc is prima, maar de totale set niet. Het scherm heeft slechts een resolutie van 1680x1050, anno 2016 een beetje laag zeker voor dat geld - het is ook vreemd dat dit niet op de site vermeld wordt. Nog gekker: het scherm heeft Displayport en VGA, en de pc HDMI VGA. Je bent dus verplicht het scherm analoog via VGA aan te sluiten. De beeldkwaliteit van het LED-scherm is hiermee bijzonder slecht, het 8 jaar oude LCD-scherm is wel haarscherp via VGA.
Net zo frustrerend is dat het systeem - besteld op de Nederlandse website - geleverd wordt met een Frans AZERTY-toetsenbord. Wie verwacht nou dat op een Nederlandstalige website met een Nederlandse webshop voor de Nederlandse markt, er een Frans toetsenbord wordt meegeleverd? Er is ook geen keuzemogelijkheid dit te veranderen! Heb je ooit geprobeerd te werken met een AZERTY-toetsenbord? Stuur me een mail en je mag dit toetsenbord gratis overnemen voor een zeer leerzame ervaring. Het is een leuk toetsenbord om je zoon of dochter die typeles volgt te plagen :-) Tijd om de service van Dell weer eens te gaan testen. Wordt vervolgd.