Opgelicht? (2014)

Tegenwoordig draai je alles in de cloud toch? Of ja, in elk geval heel veel. Zo was ik laatst bij een MKB-klant die een applicatie ging hosten. In de offerte stond namelijk tussen neus en lippen vermeld, dat er naast een lokale versie ook een hosted versie was.

De hosted versie heeft veel voordelen, zo worden de back-ups automatisch gemaakt, worden updates centraal uitgevoerd, kun je er transparant van elke werkplek mee werken en functioneert het ook nog eens sneller als een GUI met een lokale database. Zover helemaal waar. Na bestuderen van de offerte, vergelijken met de kosten van de lokale oplossing was de keuze snel gemaakt. Hosten is ongeveer even duur, maar onlast je van back-up’s, instellingen maken, applicatie-onderhoud, databases opschonen enz.!

De invoering verliep eigenlijk redelijk soepel. maar daarna gaat het mis. De Windows-applicatie draait op een Remote Desktop Session host en wordt aangeboden op een remote desktop. Op deze remote desktop worden allerlei applicaties aangeboden, waar het bedrijf niet om heeft gevraagd en die ook verwarring opleveren. Zo zat een medewerker teksten te maken met OpenOffice, zich niet gerealiseerde dat dit niet op de PC geïnstalleerd was. Na het bewaren van de bestanden, waren deze de dag erna natuurlijk niet te vinden (die lagen immers op een ongedefinieerde map op de remote terminal server).

De aanbieder had er niet aan gedacht de applicatie als RemoteApp aan te bieden. Verder was de aanbieder vergeten dat de klant moest kunnen scannen en een browser nodig heeft met specifieke certificaten geïnstalleerd (terwijl dat hoort bij de zorgapplicatie die het betreft). Nadat de aanbieder met Teamviewer de PC van de klant had overgenomen, werd ik gebeld wat het wachtwoord was van Administrator. Ze konden de Quest scannersoftware niet installeren. Wat blijkt, ze proberen via Teamviewer de software te installeren op hun eigen Remote Desktop Session host, die draaide immers fullscreen op die PC. En daar wordt natuurlijk om een admin-wachtwoord gevraagd.

En zo blijken er zich nog enkele kleine incidenten voor te doen, waaruit eigenlijk af te leiden is dat de klant de eerste is die de gehoste dienst afneemt. Nu hoeft dit niet erg te zijn, als je het maar weet. Maar als dan de aanbieder meer dan 1.500 euro in rekening brengt voor ‘extra installatiewerkzaamheden’ wordt je eigenlijk opgelicht. Als klant mag je nooit de dupe worden van inleerwerkzaamheden en opstartproblemen van een aanbieder of partner. Dat ze het moeten leren is prima, maar niet op kosten van de klant.