Petticoat understudy (2011)

Wij gaan niet vaak naar het theater. En als we gaan, dan is het vooral naar kindervoorstellingen, zoals Floddertje of Mega Mindy. Musicals trekken ons eigenlijk niet, maar Petticoat vormt de uitzondering op die regel. Als fan van Chantal Janzen is een musical die speciaal voor Chantal is geschreven toch wel iets waar je heen moet. Bovendien heb ik wat met de jaren 50 en 60 en de muziek uit die tijd, voor deze musical geschreven door Hennie Vrienten (van Doe Maar), nog een reden om eens een musical te wagen. Dus in december 2010 kaartjes gekocht voor de musical in Eindhoven in januari 2011. Wel duur, meer dan 60 euro per persoon, maar affijn, je moet er wat voor over hebben Chantal te zien spelen en te horen zingen. Maar de teleurstelling was groot, we voelen ons beetgenomen en het voelt alsof je een miskoop hebt gedaan. Chantal blijkt er niet bij te zijn! De musical was hardstikke goed, maar de rol van Patty werd vertolkt door Brigitte, bekend van op zoek naar Evita en de musica Evita. Ook niet slecht hoor, maar daar kwamen we niet voor! De hele reclamecampagne rond Petticoat is gericht op Chantal. Niet alleen in de reclame van de C1000 speelt ze Patty om bezoekers naar het theater te trekken, ook in de brochure van de theaters is een foto van Chantal en medespelers afgebeeld en zelfs in de reclameclip is alleen Chantal van de partij. Op de vele website lees je teksten als "De cast van deze musical van nu over het Nederland van toen bestaat onder anderen uit Chantal Janzen, Freek Bartels, Hajo Bruins, Marjolijn Touw, Kees Boot, Mike Weerts en Roon Staal.", en: "Deze humoristische en ontroerende musical met onder anderen Chantal Janzen en Freek Bartels is nu te zien in een theater bij u in de buurt." of "Petticoat is een Nederlandse musical van Joop van den Ende, speciaal geschreven voor Chantal Janzen." De schrijvende pers helpt nog eens een handje mee. De recenties in de kranten liegen er niet om: "Chantal Janzen onweerstaanbaar in Petticoat", Janzen stijgt boven zichzelf uit", "Chantal Janzen stralend middelpunt in Petticoat", "Chantal Janzen, zo Gronings als de pest" en "Chantal Janzen raakt gevoelige snaar". Daar willen we toch heen, zo´n musical? Misleidende reclame Hoezo Chantal? Er is hier sprake van zeer misleidende reclame! Of Chantal in de musical meedoet of niet, is namelijk een toevalstreffer maar je betaalt wel altijd de volle mep. Mensen die in de musicalwereld thuis zijn - en wij zijn dat niet - die blijken een term te kennen: de "understudy" ook wel de "alternate" genoemd. Dit is een "reservespeler" die invalt als de hoofdrolspeler eens niet kan. Maar je weet nooit vooraf of de understudy speelt (bij Petticoat o.m. Brigitte) of dat de hoofdrolspeler speelt. Misschien dat Chantal maar vijf keer heeft gespeeld en Brigitte 50 keer, wie zal het zeggen. Chantal wordt in alle marketinguitingen gebruikt en misbruikt. Musicalfans blijken soms zelfs meerdere malen naar een musical te gaan, om ook de alternates te horen en zien. Maar ja, om nu nog eens meer dan 240 euro uit te geven is wel een flinke gok, je weet namelijk dan nog niet of je wel Chantal hebt. Toevallig is mijn broer eind februari in Amsterdam naar Petticoat geweest. Zijn reactie per SMS uit de zaal: "k*t, geen Chantal". Weet voor wie je betaalt In de muziekwereld zou dit niet kunnen: stel je voor, je gaat naar een concert van Robbie Williams, maar die blijkt er niet te zingen, wel een alternate. De wereld zou te klein zijn. Als koper van kaartjes wil je weten waar je voor betaalt. Je betaalt voor Brigitte of voor Chantal. De kaartjes mogen gerust even duur zijn, maar je wilt wel vooraf weten wie je op een bepaalde avond te horen krijgt. Je koopt dus kaartjes voor die avond waarop je favoriet optreedt. En als blijkt dat je favoriet een avond niet kán spelen (bijvoorbeeld door ziekte), zou je het recht willen hebben de kaartjes in te ruilen voor een andere voorstelling waar die wel in speelt. Naast de vooraf bekende playlist van de musical, en het recht om bij last-minute wijziging van een hoofdpersoon de kaartjes in te ruilen, mag er natuurlijk geen reclame gemaakt worden op de persoon. In alle brochures, websites en reclameuitingen hoort de understudy in de kleine lettertjes te staan. De musicalwereld heeft nog wat te leren...